Läste serien under mina tonår och gillade den verkligen. Även denna genomläsning tycker jag att den är väldigt bra. Jag förväntade nog mig en mer daterad bok än vad den är. Jag tycker att det finns en bra balans mellan spänning och vardag. Personporträtten är väl sådär kan jag tycka idag, men jag kommer ihåg att jag då var väldigt förväntansfull och nyfiken på kärleksintrigerna som var tvungna att komma. Jag kommer också ihåg att böckerna blir mer och mer spektakulära (läs våld och explosioner), men det är väl att vänta i de flesta serier av detta slag.
Jag tycker om att läsa ungdomsböcker med jämna mellanrum för man märker att de skrivs med ambitionen att direkt dra in läsaren i historien. Detta tycker jag inte är fallet med många böcker för den äldre läsarskaran. Frågan är om det är en förutfattad mening att ungdomar inte har något tålamod. Jag läste en intervju med en författare (kan ej komma på vem) som skrivit både ungdoms- och vuxenlitteratur som tyckte att det var betydligt mycket svårare att skriva just ungdomslitteratur av denna anledning. Jag har i alla fall börjat läsa efter devisen: det finns för många bra böcker för att man ska läsa de dåliga! Alltså fånga mig med historia eller språk snabbt (lite längre i enstaka fall)!