Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist

Under mars har vi noveller som tema och cirklar om Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist.

Re: Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist

Inläggav LuckyLena » 01 apr 2010, 19:17

Jag förstår inte riktigt vad ni menar med att pappersväggar inte är skräck. Man behöver inte bli skräckslagen utan skräck kan väcka en känsla av obehag eller något mystiskt. Det symboliska, mystiska och övernaturliga hör till skräckgenren. Jag tror inte att de som gillar skräck har missat sagoläsningen som liten om gott och ont utan snarare tvärtom. Ju mer man läser desto mer vill man läsa, om man är intresserad förstås. Man kan inte gilla allt.
LuckyLena

Re: Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist

Inläggav Smilla » 03 apr 2010, 22:35

Jag har länge varit nyfiken på John Ajvide Lindqvist och blev därför glad när han blev vald till månadens bokcirkelbok.
Den första novellen, gräns, väckte mitt intresse för att läsa mer av John Ajvide Lindqvist. Han är väldigt skicklig på att skildra utsatta människor och vardagliga miljöer. Men det övernaturliga inslaget förstår jag mig inte alltid på. Novellerna hade enligt min mening varit minst lika bra utan det övernaturliga inslaget.
Jag håller med om att det här inte är skräck i den meningen att man blir rädd, hoppar till osv. Men som någon skriver, kan skräck också vara att känner ett obehag. Bland novellerna fastande jag mest för evig/kärlek och det trots att eller kanske snarare på grund av att den väckte störst känslor av obehag hos mig. En olycka som förändrar så mycket.
Novellerna har väckt mitt intresse för att läsa mer av John Ajvide Lindqvist.
Smilla

Föregående

Återgå till Mars