Kärlek het som chili av Laura Esquivel

Sydamerika är temat under juni och vi ägnar oss åt "Kärlek het som chili" av Laura Esquivel.

Vem tycker du att Tita borde ha valt?

John
2
50%
Pedro
2
50%

Antal röster : 4

Re: Kärlek het som chili av Laura Esquivel

Inläggav Xeniaart » 14 jun 2010, 21:26

Arwen skrev:Jag kände till "Kärlek het som chili" genom filmatiseringen av den, jag har sett filmen flera gånger och tycker att den är väldigt bra. Efter att ha läst boken måste jag nog tycka att den gör sig lite bättre som film, men det är fortfarande ett lättläst, underhållande bok som fångar läsaren. Som flera andra har nämnt så är de absurda elementen ett roligt inslag, som passar bra till innehållet med släkthistoria, matlagning och passionerad kärlek. Men inte heller jag är så övertygad om jag tyckte att Tita valde rätt man.

Framför allt är det de stycken där Esquivel använder tändstickor och eld som en metafor för kärlek som jag tar med mig ifrån den här boken:
"Om man vid en mycket stark sinnesrörelse lyckas tända alla de tändstickor vi har inom oss samtidigt, uppstår ett så starkt sken att det lyser bortom det vi vanligtvis kan se med våra ögon, och då visar sig för oss en strålande ljus tunnel som visar oss den väg vi glömde i den stund vi föddes och som manar oss återfinna vårt förlorade gudomliga ursprung och lämna den kraftlösa kroppen..."
Tycker att det säger väldigt mycket om livet, om vikten av att hitta sin passion och att våga leva för den - men hur det samtidigt kan bli så överväldigande om alla drömmar plötsligt går i uppfyllelse om man innan dess har levt ett väldigt torftigt liv.

Matinslagen gör mycket av boken, men jag måste erkänna att jag mest tänker på hur omständligt det verkar att göra varenda sak från grunden - t.o.m. tändstickorna! :o

Var kan man få tag på filmen då? Skulle gärna vilja se den.
Xeniaart

Inläggav Arwen » 15 jun 2010, 16:49

Stäppvargen skrev:Jag har sett en "modern" tappning på boken med bl.a. Sarah Michelle Gellar i rollerna. Filmen heter "Simply Irresistible". Dock är den inte den bästa av filmer.

Det är INTE en version med Sarah Michelle Gellar som jag syftar på, den jag tänkte på heter "Como agua para chocolate" i originaltitel (precis som boken), och är från 1992: http://www.imdb.com/title/tt0103994/
"Att läsa en bok för första gången är som att finna en ny vän; att läsa om den är som att återse en gammal bekant." Ordspråk från Kina
Arwen
Site Admin

Inläggav violen » 17 jun 2010, 21:26

Känner mig utanför, Tita? John? Pedro? ingen aning...... :?

men jag har ju mig själv att skylla så.... 8-)
violen

Föregående

Återgå till Juni