Frankenstein har sedan länge tillhört mina favorit böcker. Så för mig var de inga problem att läsa om boken igen och lägga min egen lilla åsikt om bokens karaktärer.
Många har tagit upp att boken tema handlar om vetenskapens naivitet att allting de skapar är för ett gott syfte. Vår vetenskap idag har riktigt gått fort och med tanke på cloning, provrörs befruktning och gen-manipulation som bara dök för cirka tjugo år sedan, skulle forskarna från 1800-talet tro att vi har blivit gudar eller monster.
Men i den här inlägget vill jag nysta vidare på är Frankensteins kusin och fru Elisabeth Lavenza.
”Alla älskade Elizabeth. Den passionerade och nästan bävande tillgivenhet som alla hyste för henne, blev min stolthet och glädje, eftersom jag delade den med henne./…/ Inget ord, inget uttryck skulle kunna beskriva det förhållande i vilket hon stod till mig – förmer än en syster, eftersom hon ända in i döden skulle förbli endast min.” (Mary Shelley, Frankenstein, s. 32)
I “Frankenstein” skildrar Mary Shelley kvinnan som ansvarsfull, känslosam och omhändertagande. Mannen skildras dock på olika sätt; dels som en girig egoist som uppfattas som kvinnans motsats men också ibland som känslosam och omhändertagande (Henry Clerval, Robert Walton, den blinde mannen), precis som kvinnan.
Elisabeth är kontrasten till Victor Frankenstein, hon är Victor Frankenstein ljus och hopp och för honom står hon allt som är gott och vackert och hon ägnade hela sitt liv åt att ta hand om sin familj som älskar.
Hur Mary skildrar kvinnan i novellen (osjälviskt, god, känslosam, kärlek till familjen etc) är inget jag vill direkt kritisera, de är dygder som tvärtom borde uppmuntras och jag är väl medveten om att Mary gjorde med avsikt för att visa att kvinnan kanske har mer makt och visdom än männen. (Hennes mor Mary Wollenstonecraft var en mycket betydelsefull feminist.)
Men jag har ändå blandade känslor för Elisabeth. Jag klandrar henne inte för sin kärlek till sin familj som hon sätter före allt annat, men som en modern (lite cyniskt) människa, skulle jag aldrig tillåta mig själv att tålmodigt vänta i flera år på Victor när han borta från Geneva utan att veta vad han håller på med. Jag skulle inte tolerera att Victor hållde hemligheter för mig när jag märkte hur dåligt han mådde och hur han förändrades. Dåtidens kvinnor hade kanske inte samma förutsättningar som nu när det gäller karriär och jobb ( kanske inte heller när det gäller kärlek.). De var deras plikt att stanna hemma och vänta på sin make, men jag känner att Mary gjorde Elisabeth alldeles för passiv och förstående för att låta Victor smita undan.
Det känns inte trovärdigt! Mary skulle ha gett henne mer styrka och beslutsamhet, ungefär som Helena Boham Carter förmedlade i sin presentation av Elisabeth i "Mary Shelley Frankenstein" (1994).
Jag undrar verkligen om Victor riktigt kände Elisabeth innerst inne? Hur han beskriver henne i boken, uppfattas hon som änglalikt och godheten själv. Men människor förändras hela tiden och jag undrar om han verkligen kände henne på slutet, eller hon kände honom?