American Psycho

Har du just läst en spännande bok och skulle vilja veta vad andra tycker om den? Passar den inte in på månadens tema på bokcirkelonline.com eller vann kanske inte din favoritbok den senaste omröstningen?

Då kan du själv skapa en tråd i den här kategorin om en bok som du vill diskutera tillsammans med övriga medlemmar. Analysera, ifrågasätt, kritisera eller ös beröm över valfri bok!

American Psycho

Inläggav Stäppvargen » 06 jul 2010, 10:37

Har försökt mig på denna bok två gånger innan. Men nu tog jag mig an den och det som jag tidigare hade uppfattat som långrandiga beskrivningar, märkte jag var en tjusning med boken.

Till en viss del påminde boken mig om Brott och straff. Men Bateman tar steget längre som Raskolnikov inte kunde ta och blir en fullfjädrad nihilist, som inte har någon moral eller bryr sig. Kan man vara så känslolös och kall, som Patrick Bateman, eftersom man lever i en värld där det mesta fokuseras på det yttre och det är viktigare att passa in, än att känna skuld? Denna ytlighet resulterar att vi i slutändan är så lika varandra att man inte kan känna igen någon från den andra, som Ellis flera gånger beskriver.

Boken för mig var uppdelad i tre delar. Den första delen var mer som en introduktion och man fick reda på hur det stod till med allting. Ellis var noga med att inte ta upp tortyrscenerna så fort för att låta en att vänja sig vid Batemans tankesätt.
Och van blev åtminstone jag inför den andra delen som till viss del handlar om hans vardagligheter och tortyr som jag inte blev äcklad av. Vad säger det om mig, än att samhället har fått mig att bli avtrubbad som Bateman (förhoppningsvis inte på det omoraliska planet), p.g.a. TV, data och våld som sker överallt i världen.
Men tredje delen blev Kafka-lik. Ingenting är längre som det ser ut att vara och har ens Bateman begått dessa hemskheter, är det fantasier eller är han schizofren? Men även om han inte har gjort det och bara fantiserat allting så finns åtminstone impulser. "Varför talar du inte bara om vad du tänker? Inom en civilisation måste det finnas vissa begränsningar. Om vi följde varje impuls skulle vi ta livet av varandra."

Vad jag tror att Ellis vill säga med boken är att vi luras lätt av den yttre fasaden. Personen kan ha de dyraste och modernaste kläderna på sig, lyssna på samma musik som en själv och ha ett anständigt arbete. Men bakom allt detta finns en kallblodig mördare, vilken vi inte ser eftersom vi förblindade av ytan. Och hur ska man inte bli förblindad när världen runt omkring oss är nersmutsad och full av korruption.
In the end you're always by yourself, you're all you've got
Användarvisningsbild
Stäppvargen

Återgå till Öppen bokcirkel