Jag läste
En karta över omöjlig längtan förra sommaren och jag måste erkänna att jag hade lite svårt att ta mig i kragen och fortsätta läsa den, men jag är glad att jag gjorde det. Jag är inte insatt i indisk litteratur och att få ta del av en sådan välskriven och ganska annorlunda från den västerländska litteratur jag brukar läsa, samt den afrikanska litteraturen (som också är mycket intresserad av) och följa en sådan generationsöverbryggande berättelse och ta del av den indiska kulturen. Jag tycker om att få ta del av de traditioner och synsätt som kan kännas oerhört främmande, men som egentligen genomsyrar vårt samhälle också.
Jag minns att jag fick intrycket av att kvinnor som gifter sig bör vara orörda och skall vara som troféer och inte ta för mycket plats på "fel" sätt. För en kvinna kan detta synsätt te sig orimligt och svårt att föreställa sig, men egentligen genomsyrar det vårt sätt att leva här i Sverige också. Inom skolans värld (där jag rör mig väldigt mycket) märker jag att det ofta skiljs på hur en flicka och en pojke bör bete sig t.ex. I en mycket stökig klass där många barn (pojkar som flickor) är oroliga och där det är mycket fysiskt våld (främst hos pojkarna, men också från flickorna) sade en i personalen till en flicka som lite på skoj sparkade på en pojke: "Sluta sparka! Du är väl ingen pojke heller?". Fruktansvärt i mina öron.
Vad jag menar med det här är att jag tycker att det är spännande att läsa romaner som
En karta över omöjlig längtan och därefter fastna i just de skillnader och likheter som finns i olika kulturer och generationer och lära sig mer om sig själv och av andra. Det är vad jag tycker. Det får mig också intresserad av att ta del av litteratur från andra delar av världen - andra länder i Asien, fler länder i Afrika, Sydamerika och även Oceanien. Jag tror vi kan upptäcka mycket intressant!